Duurzaamheid gaat vroeg of laat lonen

Agenda Datum
10/09/2021
‘Ik belde de voedselbank met de vraag of zij onze champignons wilden hebben’, aldus Pieter van den Oord van Maasland Champignons bv, champignonteler in Hedel. De eerste golf van de coronapandemie zette veel bedrijven stil.

Om de crisis te doorstaan werd het vanuit het programma ‘Leren en Innoveren in de Tuinbouw’ voor ondernemers mogelijk om gebruik te maken van een coach. Pieter greep dit aanbod aan. ‘Het was echt even zoeken in die tijd’. Samen met Fidus Advies keek hij opnieuw naar de visie van zijn bedrijf Maasland Champignons b.v.

Zijn vader was champignonteler maar Pieter van den Oord, inmiddels champignonteler met een teeltoppervlakte van 7.500 m², dacht aanvankelijk niet aan een carrière in de champignonteelt. Toen hij net de studie aan de MAS had afgerond, kwam er een interessant bedrijf in de verkoop. Voor Pieter de reden om te stoppen met studeren en 3 maanden later was hij eigen ondernemer, champignonteler dat wel.
Hij reisde de wereld over om innovatieve champignonkwekerijen te bezoeken en bouwde naast zijn bedrijf in Nederland vanaf niets een productiebedrijf op in Polen. In 1999 maakt hij de switch en begon hij in Hedel, de plek waar zijn vader ooit gevestigd was. Na 5 jaar runnen van beide bedrijven realiseerde hij dat in Nederland de kennis, grondstoffen en toelevering zit als het gaat om de teelt van champignons. Hij verkocht het bedrijf in Polen en breidde in Nederland verder uit.

Inmiddels met veel meer ervaring, heeft Pieter nog steeds hetzelfde doel: Een mooie champignon kweken met een zo laag mogelijke footprint. Maasland Champignons onderscheidt zichzelf al jaren door de focus op duurzaamheid. Dat betekent 1800 zonnepanelen, warmte koude opslag, geen cv, maar een water warmtepomp en heating pipes. Dit alles met de blik op de toekomst.

Corona
Toen kwam corona en viel de vraag naar champignons direct terug. Vooral vanuit de horeca, een belangrijk marktsegment van Maasland Champignons, liep de vraag terug. Pieter: ‘We bleven zitten met een overschot aan champignons en personeel dat graag terug naar het moederland wilde. Om de kosten te verlagen stopten we daarom met oogsten. Zo kon personeel terug naar huis en reduceerden we de operationele kosten.’

Dit was ook het moment dat Pieter werd benaderd door Fidus Advies met de vraag om invulling te geven aan een coachingstraject. Fidus Advies is een in de tuinbouw gespecialiseerde adviesorganisatie op het gebied van ondernemingsvraagstukken, zoals investeringen en financiering, aankoop en verkoop, verplaatsing of herstructurering van bedrijven. Een groot deel van de coachingstrajecten wordt door hen opgepakt. Pieter: ‘Het was een tijdje even zoeken en ik wilde graag met hen kijken naar hoe het verder moest.’ Peter van Osch van Fidus Advies: ‘Herstel diende zich aan en de zaak moest weer opgestart worden. Je kijkt vervolgens verder: Wat hebben we geleerd en welke dingen kunnen we misschien nog beter doen? De spreiding in de afzetkanalen was scheefgeraakt door de crisis, maar bleek erg belangrijk. Duurzaamheid en spreiding van afzetkanalen zijn nu de belangrijkste pijlers in de visie’.

Als het gaat over duurzaamheid hopen Pieter en Peter de aankomende jaren echt op veranderingen, ook aan de kant van de consument. Peter: ‘De sector kan veel grotere stappen maken op het gebied van duurzaamheid als de schakels tussen producent en consument het ook vertalen in marktwaarde. De consument moet bereid zijn om ervoor te betalen.’ Ook Pieter had verwacht dat duurzaamheid de norm al zou zijn. Pieter: ‘Ieder champignonbedrijf is anders, maar ik probeer steeds te kijken waar ik over vijf jaar wil staan. Mijn advies? Doe wat bij je past, maar duurzaamheid gaat vroeg of laat lonen!’.

Terug