Lokaal aardbeien afzetten in de stad
Het marktaandeel van regionaal voedsel is in de regio Nijmegen/Arnhem nog zeer beperkt (zie WUR-onderzoek “Korteketenproducten in Nederland” (2021) en “Korte Ketens in Gelderland” (2019). Het geschatte marktaandeel bedraagt 3 à 4% van de totale voedselomzet. Uit diverse recente onderzoeken blijkt dat het verhaal van duurzame en gezonde voedselproductie veelal onvoldoende (simpel, transparant en aantrekkelijk) wordt gecommuniceerd.
Het project “Afzet aardbeien met meerwaarde in de stedelijke markt” heeft tot doel een nieuw afzetconcept (incl. productontwerp en design) te ontwikkelen voor Kwekerij de Beijer, dat als voorbeeld kan dienen voor andere bedrijven in de tuinbouw.
Vertrekpunt daarbij is de vraag/behoefte van de stedelijke consument, de marktsituatie en – marktontwikkelingen in met name de steden Arnhem en Nijmegen als basis voor de ontwikkeling van een onderscheidend en herkenbaar afzetconcept.
Ons doel via een innovatieve aanpak voor de stedelijke markt op grote schaal ons onderscheidend product rechtstreeks (korte keten) aan consumenten in de stad te vermarkten. Daarbij gebruik makend van de ervaringen/kennis die we de afgelopen opgedaan hebben met onze thuisverkoop via boerderijautomaten hebben opgedaan.
Door een forse verhoging van de rechtstreekse afzet aan consumenten in de stedelijke markt en een goed verdienmodel kunnen we de verduurzaming van onze bedrijfsvoering stap voor stap voor elkaar krijgen.
Dit project wordt uitgevoerd binnen het Glastuinbouwpact Arnhem Nijmegen