Kaskrakers
Kom in de Kas bestaat in 2018 vijftig jaar. Het kijken in de kas blijft onverminderd populair, mensen willen graag weten wat er in de kas gebeurd. Hier geven we door middel van Kaskrakers een virtuele opschaling aan.
Een groep tuinders binnen het Glastuinbouwpact Bommelerwaard & Neerijnen geeft aan dat zij de aansluiting met de maatschappij mist in hun bedrijfsactiviteiten. Er is regelmatig sprake van onbegrip en weerstand tegenover de grote tuinbouwbedrijven in het gebied . Kom in de Kas, waar jaarlijks in de Bommelerwaard duizenden mensen op afkomen, is een prachtig voorbeeld van hoe interactie tussen tuinders en hun omgeving kan plaatsvinden. Om ook de jongere doelgroep enthousiast te maken voor verbinding met de tuinbouw, zijn tuinders op zoek naar online activiteiten om met hen in verbinding te komen.
In samenwerking met een groep jonge tuinbouwondernemers is het idee ontstaan om mensen door middel van korte filmpjes een online inkijkje te geven op de bedrijven en in de thema’s die er spelen in de glastuinbouw. Deze filmpjes zullen in de aanloop van Kom in de Kas 2019 worden uitgebracht.
Verbinding ProefLOKAAL en ondernemers glastuinbouw Bommelerwaard
ProefLOKAAL Bommelerwaard is een samenwerking tussen telers, boeren, chef-koks, bakkers, wijnspecialisten, slagers, en traiteurs. Samen zetten zij al het lekkers in de Bommelerwaard op de menukaart. Proeflokaal Bommelerwaard is uitgegroeid tot een aansprekend evenement.
Het accent van het evenement ligt sterk op de voeding. Het is de ambitie van ProefLOKAAL en Glastuinbouwpact om de ondernemers en producten uit de glastuinbouw meer te verbinden met dit evenement. Dit omdat het evenement een kans biedt om de ondernemers en de producten uit de kassen op een positieve wijze voor het voetlicht te brengen en daarmee de samenleving te laten zien wat de Bommelerwaard ook op het vlak van bloemen en planten voortbrengt. De Bommelerwaard is niet alleen smaakvol, maar ook kleurrijk!
De afgelopen jaren is gewerkt aan de relatie met ProefLOKAAL en zijn bloemsiertelers betrokken om producten beschikbaar te stellen. In diverse samenwerkingsverbanden is met de geschonken producten de aankleding van het evenement verzorgd. Het verder verbinden van de ondernemers aan het concept is het doel van dit project.